Faalangst, vliegangst, pleinvrees, smetvrees, claustrofobie, bindingsangst…. Welke angst ken jij? Waar ben jij bang voor? Is dat waar je bang voor bent écht aanwezig? Is het een realiteit? Of zijn het jouw gedachten die de angst veroorzaken?

Als ik op straat loop en er komt iemand met een agressieve blik en een mes in zijn hand naar mij toe, dan zal ik zo goed als zeker angst voelen. Een terechte angst met een belangrijke functie: ik ben direct alert en zal er alles aan doen om mezelf in veiligheid te stellen. Er is een acuut dreigend gevaar waarbij het van levensbelang is dat ik adequaat en snel handel. Er is een directe reële aanleiding voor mijn angst. Dit noem ik direct voelen.

En dan hebben we de angsten voor situaties die zich op dit moment nog helemaal niet – of misschien wel nooit zullen – voordoen. Zo zou ik bijvoorbeeld kunnen denken dat de eerst volgende keer dat ik een lift instap, deze vast zal komen te zitten, dat de alarmknop ook nog defect is en bovendien mijn mobiele telefoon daar geen bereik zal hebben. Van deze gedachten zou ik zo angstig kunnen worden, dat ik geen lift meer in durf te stappen. Dit kan er toe leiden dat ik liever niet meer op bezoek ga bij mensen die hoog in een gebouw wonen of werken. En zo belemmer ik mezelf door een angst voor een situatie die zich zeer waarschijnlijk niet zal voordoen. Er is geen directe reële aanleiding voor mijn angst. Het zijn mijn gedachten die de angst veroorzaken. Dit noem ik indirect voelen.

Zonder deze gedachten kan ik zonder zorgen of angst een lift in stappen. En dit kun je één op één toepassen op alle andere vormen van angst die niet gebaseerd zijn op realiteit. Neem bijvoorbeeld de situatie dat je je goed hebt voorbereid op een examen. Je hebt alle stof bestudeerd. Zonder druk kun je alle vragen op een goede manier beantwoorden. Je weet dus genoeg om te slagen voor je examen. Maar… je kampt met faalangst. Je bent bang dat je, op het moment dat je een vraag wordt gesteld, niks meer weet. Als deze situatie zich voordoet, is dit enkel en alleen omdat je je zo druk maakt in je hoofd, dat je te gespannen bent om de antwoorden in je omhoog te laten komen. Het zijn in dat geval je eigen gedachten die je de toegang belemmeren tot de al in jou aanwezige kennis. Als het je lukt ontspannen te blijven en erop te vertrouwen dat je er alles aan gedaan hebt, dan kun je in alle rust je examen maken met het gewenste goede resultaat.

Wat je echt gaat helpen is om bij angst tengevolge van je denken, je gedachten te stoppen of te verzetten. En het is nodig om je zelf volledig vrij te maken van alle in jou opgebouwde angsten. Dat kan door alles wat je voelt toe te staan en te doorvoelen tot dat er niks meer van over is.

Maar hoe komt het dat je dit zoveel moeite kost? Raar is dat niet. Je bent immers bang en dat voelt nou eenmaal niet fijn. Door de angst wil je liever niet voelen en vlucht je in je hoofd. Maar in je hoofd maak je juist de gedachten aan die weer angst veroorzaken. En zo zit je vast in een vicieuze cirkel die in jouw belang moet worden doorbroken. Kan dat? Ja dat kan, maar wat hulp hierbij is wel handig.

Het helpt als je jouw angst kunt voelen in een veilige omgeving. Dat je angst onder begeleiding wordt wakker gemaakt en je wordt geholpen deze angst op een versnelde manier los te laten. Dat schept ruimte en brengt je ontspanning. Die ruimte en ontspanning geeft je de moed om je gedachten aan te pakken, irreële gedachten te stoppen en jezelf te dwingen om te voelen wat er in feite is. En dat is in de meeste gevallen niks. Zo kan worden doorbroken waar je vast in zit. Een bevrijding!

Deze methode heeft al velen van allerlei angsten en paniek afgeholpen. En de functionele angst die je nodig hebt om het leven aan te kunnen blijft uiteraard bestaan. Die zet namelijk aan tot de acties die nodig zijn. En zodra je die acties hebt uitgevoerd, kun je weer ontspannen.

Als je wat ervaringen wilt lezen van mensen die stress en angst hebben los gelaten lees dan hier verder>>