column Mr jan 2012Van spanning naar ontspanning…

Bijna twintig jaar geleden werkte ik samen met Lenet bij een groot advocatenkantoor aan het Leidseplein. Twee jonge advocaten die probeerden om te gaan met de spanning in de hectische wereld van de advocatuur. De deur dicht en hoge hakken uit. Op kousevoeten liepen we rondjes door de kamer. Voor een paar minuten de aandacht verleggen van ons hoofd naar onze voetzolen.  Even loskomen van die soms gekmakende storm van gedachten en de daaruit voortvloeiende stress. En weet je wat: Het hielp! Het voor even stil worden in ons hoofd en het plezier dat wij samen hadden in ons geheimzinnige ritueel, werkte als een medicijn. De stress nam af. Wij hadden toen nog geen idee hoe essentieel deze stilte was, die wij door deze oefening, in onszelf ontmoetten.

Nu volgt menig jurist een cursus mindfulness en horen we verbaasde reacties over het effect van een ademhalings- of lichaamsbewustzijnsoefening ter vermindering van spanning. Praktische oefeningen, zoals 10 seconden met je volle aandacht je ademhaling volgen. Je kunt het oh zo gemakkelijk uitvoeren: In de auto, aan je bureau of op het toilet. Het komt je prestaties ten goede. Soms wordt er nog om gelachen, maar gelukkig ervaren steeds meer mensen in stressvolle situaties het positieve effect.

Even een kleine test: Ben je op dit moment nog met je volle aandacht bij wat ik schrijf, denk je intussen al na over wat je allemaal nog te doen staat, of dwalen je gedachten af naar wat je eerder vandaag hebt meegemaakt? Hoe ongelooflijk moeilijk vinden wij het om met onze aandacht simpelweg te zijn bij dat wat we op dit moment doen.

Het leven vliegt aan ons voorbij zonder dat we er wérkelijk bij aanwezig zijn. We denken aan dat wat is geweest, aan dat wat komen gaat, en vergeten dat het werkelijke leven op dit moment plaatsvindt. En als je dan beseft dat er niets anders bestaat dan dit moment, dan realiseer je je dat je het grootste deel van je leven niet echt of niet volledig leeft.

Hoeveel problemen blijven over als je dat wat je op dit moment doet, jouw volle aandacht geeft? Zou je je dan op dit moment druk maken over wat die collega vindt van het eerder door jou aangeleverde document? Zou je je dan op dit moment zorgen maken over die afspraak van morgen die je al maximaal hebt voorbereid?

Je gedachten zijn als een stem in je hoofd. En wanneer je je daar van bewust wordt, en beseft dat je die stem niet bent, maar slechts dat wat deze stem waarneemt, verandert er ineens heel veel. Je kan naar je gedachten kijken, er soms zelfs om lachen, en je wordt je er van bewust dat je niet je denken bent. Je kan er voor kiezen om niet in je gedachten mee te gaan. En je kunt je denken gebruiken als een functioneel instrument. Dán vind je rust in jezelf, in de stilte die je altijd ‘bij je hebt’.

Waarom probeer je het niet eens uit? Begin met een aantal keren per dag je ademhaling voor 10 seconden aandachtig waar te nemen, en kijk wat het met je doet….

Caroline Bun, voormalig advocaat en bedrijfsjurist, nu trainer en coach en samen met Lenet Leusink eigenaar van groeiNU!, het coachings en trainingsinstituut voor advocaten dat staat voor bewustwording en persoonlijke ontwikkeling.

Download de Column in Mr. Magazine voor juristen “Van spanning naar ontspanning….” column Mr. jan 2012